LPP Arbetsliv och prao i åk 8
Syfte
(utifrån Lgr11 - läroplanen för grundskolan)
Du ska ges möjlighet att utveckla din förmåga att:
• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv,
• uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
• söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Detta genom att:
-Utveckla en tilltro till sin egen förmåga att påverka och en vilja att hävda
demokratiska värden samt blir förtrogen med sina rättigheter och
skyldigheter som medborgare i ett demokratiskt samhälle,
- utvecklar respekt för andra människors ställningstagande men
uppmärksammar och tar avstånd från sådana som innebär förtryck och
kränkningar,
- göra det till en vana att i sitt handlande ta hänsyn till allas lika värde och
rättigheter, oberoende av exempelvis kön, klass och etniskt tillhörighet,
- utvecklar förmåga att se konsekvenser av sina och andras
ställningstagande och handlingar
Centralt innehåll och mål
Vårt arbete kommer att behandla:
• Att känna till arbetet i historien
• Att ha kunskap om varför man arbetar samt vad arbete kan
betyda för olika människor
• Att kunna diskutera kring arbete, framtid, drömjobb, lön,
inflytande och arbetslöshet
• Att känna till de stora organisationerna på arbetsmarknaden
(t.ex. LO, TCO, SACO)
• Att känna till likheter och skillnader mellan män och kvinnors
arbetsmarknad och arbetssituation
• Att kunna göra en undersökning kring temat arbetsliv bl.a. genom en ”praodagbok”.
Undervisning
Under v. 12-14 kommer ni att få jobba med att läsa om arbete och olika organisationer etc. Ni kommer att få diskutera och ta ställning till vad du själv vill arbeta med och varför samt olika samhällsfrågor om t.ex. arbetsliv och testa på att arbeta på ”riktigt”. Efter praon kommer ni även att få redovisa muntligt och skriftligt de frågor jag skickat med er innan. ☺
Bedömning
E: Du känner till arbetet i historien och har kunskap om varför man arbetar samt vad arbete kan betyda för olika människor. Du kan diskutera kring arbete, framtid, drömjobb, lön, inflytande och arbetslöshet. Du känner till de stora organisationerna på arbetsmarknaden. Du känner också till likheter och skillnader mellan män och kvinnors arbetsmarknad och arbetssituation. Du kan göra en enkel undersökning om arbetslivsfrågor.
C: Du har goda kunskaper om arbetet i historien och du har god kunskap och kan resonera och dra egna slutsatser kring varför man arbetar samt vad arbete kan betyda för olika människor. Du kan diskutera kring olika arbetslivsfrågor och göra egna reflektioner, t.ex. om arbetslöshet, män och kvinnors arbetsmarknad mm. Du kan göra och sammanställa en undersökning kring temat arbetsliv och reflektera och diskutera kring resultatet av undersökningen.
A: Du kan reflektera och diskutera kring arbetslivsfrågor utifrån olika politiska värderingar. Du använder och sammanställer fakta från olika källor, bedömer deras relevans, granskar uppgifterna kritiskt samt skiljer på fakta och värderingar. Du ser arbetslivsfrågor ur olika perspektiv, visar på samband, gör överväganden och argumenterar för en ståndpunkt.
På svenskan/mentorstiden har ni skrivit ned funderingar inför praon. ☺ Dessa kommer jag också att ta del av.
När du är ute på din prao vecka vill jag att du gör en intervju med din handledare eller någon av de andra anställda på arbetsplatsen. (se nedan)
Skriv ner svaret i din ”praodagbok”. Givetvis får du göra egna/andra frågor till din handledare om du vill det. ☺
Efter praon:
Sammanställer vi våra egna frågor och svar på en färgat papper (färg efter branch)
+ förbereder oss att berätta muntligt.
Redovisningar sker på onsdag v. 14